Zasady zaliczenia końcowego
- Zaliczenie będzie składać się z dwóch części: weryfikacja umiejętności praktycznych (przy stanowiskach laboratoryjnych) oraz test wiedzy i umiejętności teoretycznych (sprawdzenie informacji zdobytych w ramach wykładu oraz laboratorium).
- Student powinien wykazać się wiedzą i umiejętnościami w zakresie odpowiadającym ocenie, jaką chce uzyskać. Kryteria ocen podane są poniżej. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny podstawowej będzie zaliczenie obydwu części testu końcowego. Ocena podstawowa zostanie wyznaczona jako średnia ocen z obydwu części.
- Ocena podstawowa zostanie skorygowana na podstawie uzyskanych dodatkowych „plusów” i „minusów”. Każde dwa „plusy” powodują podniesienie oceny o pół stopnia, każde dwa „minusy” powodują obniżenie oceny o pół stopnia. Obniżenie oceny 3.0 o pół stopnia oznacza utratę zaliczenia i konieczność poprawy. Ocena podstawowa po skorygowaniu będzie stanowić ocenę końcową z przedmiotu.
Informacje uzupełniające
Aby uzyskać ocenę pozytywną z części praktycznej, bez względu na wybrany poziom trudności, należy:
- Przeprowadzić konfigurację i zaprogramować wylosowane stanowisko laboratoryjne.
- Podłączyć odpowiednie dla danego poziomu trudności fizyczne wejścia i wyjścia.
- Stworzyć odpowiednią dla wybranego poziomu trudności podstawową wizualizację.
- Zaprezentować działanie opracowanego układu za pomocą fizycznych wejść i wyjść.
Kryteria oceny umiejętności praktycznych
- Ocena 3.0. Zdefiniowanie tablicy prawdy dla funkcji pomiarów poprawnych, zminimalizowanie funkcji metodą Karnaugha, stworzenie tablic pomocniczych, napisanie programu w języku ST albo LD, sygnalizowanie awarii na wizualizacji, gdy pomiar jest niepoprawny.
- Ocena 4.0. Zakres na ocenę 3.0 i dodatkowo: zaprojektowanie cyklicznego układu sterowania, narysowanie przebiegów czasowych i grafu stanów automatu Moore’a, napisanie programu w języku ST albo LD, uwzględnienie w systemie detekcję awarii czujników pomiarowych i odpowiednia reakcja na nie, sygnalizowanie wystąpienia awarii na wizualizacji.
- Ocena 5.0. Uzupełnienie układu (dla poziomu na ocenę 4) o dodatkowe sterowanie, załączane na określony czas, narysowanie podstawowych przebiegów czasowych i grafu stanów automatu Moore’a, napisanie programu w języku ST albo LD, uwzględnienie w systemie detekcji awarii czujników pomiarowych i odpowiednia reakcja na nie, sygnalizowanie wystąpienia awarii na wizualizacji.
Przykladowe zadanie praktyczne
Kryteria oceny wiedzy i umiejętności teoretycznych
Zasady uczestnictwa w zajęciach laboratoryjnych
- Zajęcia laboratoryjne są obowiązkowe, nieobecność pociąga za sobą konieczność odrobienia.
- Prowadzący ma prawo dokonać weryfikacji przygotowania studentów do zajęć (w każdej chwili ich realizacji). Zakres przygotowania obejmuje:
- informacje i wymagania zawarte w instrukcji (zawsze),
- informacje i umiejętności, które powinny były zostać nabyte w ramach ćwiczeń poprzedzających (zawsze),
- informacje dotyczące danego ćwiczenia, które zostały wcześniej przekazane w trakcie wykładu (zawsze),
- inne informacje, z którymi prowadzący polecił się zapoznać w związku z wykonywaniem danego ćwiczenia (jeśli takie polecenie pojawiło się w czasie zajęć poprzedzających).
- Po każdym ćwiczeniu każdy zespół laboratoryjny przygotowuje sprawozdanie ze zrealizowanego ćwiczenia. Sprawozdania należy przekazywać za pomocą systemu elektronicznego, najpóźniej przed rozpoczęciem kolejnego ćwiczenia.
Kryteria przyznawania „plusów”
(po jednym „plusie” za każdy z wymienionych przypadków, chyba że prowadzący uzna inaczej w konkretnej sytuacji)
- Aktywność na wykładach i zajęciach laboratoryjnych, zwłaszcza skutkująca efektami wyróżniającymi się na tle grupy.
- Szczególnie wyróżniające się sprawozdanie.
- Udokumentowana aktywność związana z tematyką przedmiotu, prowadzona w ramach zajęć pozaobowiązkowych np. projekty realizowane w kołach naukowych, dodatkowe indywidualne projekty, publikacje w czasopismach.
- Inne fakty i okoliczności związane z merytorycznym zakresem przedmiotu, które prowadzący uzna za zasługujące na wyróżnienie.
Kryteria przyznawania „minusów”
(po jednym „minusie” za każdy z wymienionych przypadków, chyba że podano inaczej lub prowadzący uzna inaczej w konkretnej sytuacji)
- Brak wymaganego przygotowania na zajęciach laboratoryjnych.
- Nieobecność nieusprawiedliwiona na zajęciach laboratoryjnych.
- Spóźnienie złożenia sprawozdania względem wymaganego terminu (jeden „minus” za każde spóźnione sprawozdanie).
- Brak obecności na wykładzie stwierdzony wyrywkową weryfikacją frekwencji.
- Nieznajomość w chwili rozpoczynania zajęć laboratoryjnych tematu ćwiczenia lub numeru stanowiska przypisanego harmonogramem (dwa „minusy”!).